Teknik Sumbangsaran dalam pembelajaran bahasa arab
a. Teknik ini
dikenal juga sebagai percambahan fikiran (brainstorming) yang merupakan
satu sesi perbincangan yang membolehkan setiap orang menyumbangkan pendapat dan
idea.
b. Boleh didekati sebagai aktivitas permainan bahasa pada
peringkat sekolah rendah dan berkembang menjadi aktivitas perbincangan yang lebih serius dan kompleks pada peringkat
sekolah menengah, universitas dan latihan profesional.
c. Menekankan pengeluaran idea daripada pembelajaran yang
kreatif dan bukan pembelajaran secara analitis.
Tujuan Sumbang Saran :
1). Topik
perbincangan sesuai dengan kemampuan dan minat murid.
2). Garis
panduan guru harus ringkas dan jelas.
3). Semua cadangan dan idea yang dikemukakan harus dicatat untuk
dibincangkan dalam sesi umum.
d. Setiap kumpulan harus memilih
pengurus yang betul-betul layak.
e. Setiap orang diberi peluang untuk mengemukakan cadangan.
f. Pelajar haruskan menyumbang beberapa
idea.
g. Suasana perbincangan yang tidak
formal hendaklah diwujudkan.
h. Pastikan waktu untuk sesi
sumbangsaran adalah mencukupi.
i. Diharuskan menggunakan prinsip 5W ( What?
Why? Who? Where? How? ).
j. Cadangan dan idea yang dikemukakan
tidak boleh dikritik
.
Tekhnik-Tekhnik Menarik Dalam Pengajaran Bahasa
|
|
1
|
|
2
|
|
3
|
|
4
|
|
5
|
Teknik Permainan Bahasa,
|
6
|
Teknik Soal Jawab,
|
7
|
Teknik Bercerita,
|
8
|
Teknik Drama,
|
9
|
Teknik Inkuiri,
|
10
|
Teknik Perbincangan,
|
11
|
Teknik Forum,
|
12
|
Teknik Pembahasan,
|
13
|
Teknik Kuiz.
|
Sumber
(http://mahmud09-kumpulanmakalah.blogspot.com)
1 comments:
terimakasih,, salam Kenal, Thuba Himam Mubarok, Guru Bhs Arab
Posting Komentar